Wiosną tego roku 27 uczniów naszej szkoły miało okazję zdobywać doświadczenie zawodowe w wyjątkowym miejscu – w regionie Riwiery Olimpijskiej w Grecji. Przez dziesięć dni uczestniczyli w praktykach zawodowych, które realizowane były w ramach projektu „Profesjonalni Europejczycy”, finansowanego ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Wzięli w nich udział uczniowie pięciu kierunków technikum: technicy mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technicy żywienia i usług gastronomicznych, technicy architektury krajobrazu, technicy agrobiznesu oraz technicy rolnicy. Pracowali w realnych warunkach zawodowych, w otoczeniu prawdziwych zadań i odpowiedzialności otrzymując do wykonania indywidualny zakres działań zawarty w podpisanym przed wyjazdem Porozumieniu o Programie Zajęć.
Praktyki uczniów z kierunków rolniczych skoncentrowane były na greckim rolnictwie ekologicznym oraz zróżnicowanych aspektach produkcji roślinnej i zwierzęcej. Ich codzienna praca obejmowała obsługę maszyn, serwis sprzętu, prace polowe, szklarniowe i inwentarskie. Zajmowali się również rozrodem i żywieniem zwierząt, planowaniem prac w gospodarstwie, a także zagadnieniami ekonomicznymi – rachunkiem opłacalności, dokumentacją i sprzedażą produktów.
Technicy architektury krajobrazu odbyli intensywne praktyki, obejmujące m.in. pielęgnację roślin ozdobnych, planowanie nasadzeń oraz inwentaryzację ogrodów. Poznali nowoczesne systemy nawadniania i nawożenia, brali udział w tworzeniu dokumentacji projektowej i uczyli się pracy w zespole.
Grupa gastronomiczna poznała kluczowe etapy pracy w nowoczesnej restauracji – od organizacji stanowiska, przez przyjęcie dostaw i obróbkę surowców, aż po przygotowywanie, serwowanie dań kuchni śródziemnomorskiej. Uczniowie zdobyli doświadczenie w obsłudze gości, pracy na kuchni i przy napojach, poznali również zasady kalkulacji food cost oraz planowania zaopatrzenia.
Wyjazd miał również wymiar kulturowy. Przez dwa dni w weekend wolny od praktyk uczniowie zwiedzili Saloniki, Leptokarię, ruiny starożytnych miast i słynne klasztory w Meteorach. Wspólne wycieczki pozwalały nie tylko lepiej poznać Grecję, ale też budowały relacje w grupie i uczyły otwartości na nowe doświadczenia. Uczniowie mieli także możliwość sprawdzić swoje umiejętności lingwistyczne.
Na zakończenie mobilności każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział w projekcie oraz zdobyte umiejętności. Jesteśmy przekonani, że dla naszej młodzieży to pierwszy krok do planowania zawodowej przyszłości.
Nasza szkoła od lat dba o to, by nauka zawodu nie kończyła się na teorii. Staże w ramach programów międzynarodowych to dla naszych uczniów możliwość zetknięcia się z rzeczywistością branży, pracy w nowym otoczeniu, a przede wszystkim – sprawdzenia siebie w zupełnie nowej roli. I takie działania na pewno będziemy kontynuować.
Przedsięwzięcie realizowane w ramach Akcji 1 „Mobilność edukacyjna” w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe, w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
#FunduszeUE
Barbara Zadka
Andrzej Szczeciński